30 jaar Buurtslagers: oprichter Geert Ally en zoon William Ally

Op zijn zestiende behaalde hij zijn A3-diploma van slager, en vandaag staat hij aan het hoofd van 160 slagerijen en verkooppunten in Vlaanderen. Geert Ally (56) is de sterke man achter Buurtslagers, dat nu 30 kaarsjes uitblaast. Buurtslagers en de winkels van Bon’Ap maken samen deel uit van de groep Meat&More uit Aalter. Ooit gestart met een slagerij in Sleidinge en Aarsele, maar ondertussen goed voor 1.450 werknemers. “Ik wou dertig jaar geleden de slager in ieders buurt worden, dus naar een naam moest ik niet lang zoeken: Buurtslagers was geboren”, zegt Geert Ally. Wij duiken 30 jaar terug in de tijd.

 

Bron: Joeri Seymortier, HLN

Het verhaal van Buurtslagers begon in 1990, met een eerste vestiging in de Profi van Sleidinge en de AD Delhaize van Aarsele. Dertig jaar later zijn er al 130 vestigingen van Buurtslagers, voornamelijk bij Delhaize, Carrefour Market, Smatch en nog een paar bij Lidl. “Op mijn zestiende was ik eigenlijk afgestudeerd en had ik mijn A3-diploma van slager op zak”, doet frontman Geert Ally zijn verhaal. “Het was 1980, en toen de gewoonte dat je dan als jonge kerel ging werken. Maar ik wilde verder studeren, en ging voor Bio-ingenieur Voeding. Op het einde van de jaren tachtig kon ik met mijn master aan de slag bij de vleesgroep Wauters. Dat was toen de grootste keten van slagerijen, en daar heb ik veel geleerd. Toen de AD Delhaize van Aarsele in 1990 aan Wauters vroeg om ook daar een beenhouwerij te openen, ging het niet zo goed, en zag de groep dat niet zitten. Als zij dat niet zagen zitten, dan zou ik het wel zelf doen. Na Aarsele kwam meteen ook de Profi van Sleidinge, en ik was vertrokken. Ik wou de slager in ieders buurt worden, dus naar een naam moest ik niet lang zoeken: Buurtslagers was geboren.”

Buurtslagers Destelbergen archieffoto

De eerste jaren waren moeilijk, want Buurtslagers had zware concurrentie van de ijzeren burcht die Wauters en Renmans toen vormden. “In 1995 kwam Lidl naar de Belgische markt en zij wilden met mij in zee”, zegt Geert. “Een jaar later had ik de deal op zak, en was het de bedoeling om zowel in Oost-Vlaanderen als in West-Vlaanderen de beenhouwerijen van Lidl uit te baten. Vanaf dat moment zijn we enorm snel beginnen groeien. Lidl heeft in de loop der jaren andere keuzes gemaakt, waardoor we vandaag nog maar zes beenhouwerijen in Lidl hebben. Daarnaast ongeveer 45 in AD en Proxi Delhaize, ongeveer 40 in Carrefour Market, en nog eens evenveel in Smatch. Bij Lidl werd het in de loop der jaren wat moeilijker, en net daarom zijn we ook onze eigen beenhouwerijen buiten de warenhuizen gestart. Die zijn nu bekend onder de naam Bon’Ap. In Oost-Vlaanderen zijn we absoluut marktleider. Ik denk dat er weinig gemeenten zijn waar je geen Buurtslager of Bon’Ap kan vinden. Van de 1.450 medewerkers van Meat&More zijn er maar liefst 1.000 in Oost-Vlaanderen aan de slag. We hebben in deze provincie 100 verkooppunten: ongeveer 80 slagerijen van Buurtslagers en 20 filialen van Bon’Ap. Elke week staan zo 200.000 Oost-Vlamingen aan onze toog. Dat is gigantisch.”

Er zijn nog nooit zoveel kookboeken verkocht, maar er werd ook nog nooit zo weinig gekookt. De mensen hebben gewoon de tijd niet meer, of willen in hun vrije tijd andere dingen doen.
Geert Ally

Waar het dertig jaar geleden bij Buurtslagers vooral om worst en koteletten draaide, is dat vandaag wel anders. “De markt is enorm geëvolueerd. Meer dan een kwart van de omzet wordt nu gehaald uit klaargemaakte gerechten, broodjes en takeaway. Wij hebben dan ook gewoon de top tien van Jeroen Meus zijn populairste gerechten in onze toonbank liggen. Lekker en gezond klaargemaakt, zodat de klant zorgeloos kan genieten. Er zijn nog nooit zoveel kookboeken verkocht, maar er werd ook nog nooit zo weinig gekookt. De mensen hebben gewoon de tijd niet meer, of willen in hun vrije tijd andere dingen doen. Wij bieden daarom alles aan: van klaargemaakte vleesgerechten, tot de groenten en de aardappelen die erbij horen. Zolang de kwaliteit, smaak en prijs goed zit, zal er altijd een markt blijven voor die zorgeloze maaltijden. Wij gaan in ieder geval door. Mijn zoon William is er ondertussen 30, en is nu de verantwoordelijke voor Bon’Ap. Trots dat hij in mijn voetsporen treedt, want de toekomst is uitdagend. De digitale klant, bijvoorbeeld. Maar dat is iets dat de nieuwe generatie maar moet uitdokteren”, zegt Geert Ally nog.